REPOST: RASISM MELLAN RASIFIERADE GRUPPER

Denna texten är skriven utav min kära vän Madilynneh hon har startat en egen blogg den hittar ni här och hennes inlägg hittar ni här. Hon ville att jag skulle lägga upp detta så det kunde nå ut till fler människor, så NEJ jag har inte skrivit texten och JA jag har tillåtelse att lägga ut den här på min blogg. Tycker alla borde läsa den för det är så viktigt ämne.
 
"Något som måste bli called out way more that it does är rasismen som finns mellan våra rasifierade grupper i Sverige. När en tänker på rasism tänker en per automatik på en vit person som beter/uttrycker sig rasistiskt gentemot en icke-vit person, dock så är det mer komplext än så. Jag tänker exempelvis på mig själv, jag har vart uppväxt i en förort där majoriteten har sitt ursprung ifrån Mellanöstern och Nordafrika. Under hela min uppväxt fick jag rasistiska ord kastade gentemot mig, ord som; negerapa, afro-anka etc. allt detta från rasifierade. Jag har även vart hemma hos vänner vars föräldrar vägrat skaka min hand för att jag är svart. Rasismen jag faceat har predominantly kommit ifrån rasifierade och this is a ongoing issue men ingen verkar inse problematiken i det hela, snarare ens inse att det är rasism eftersom det kommer ifrån blattar själva. Detta är även anledningen till varför man väljer att istället bara sopa det under mattan. Jag har många gånger hamnat i argumentationer med rasifierade människor som uttryckt sig rasistiskt gentemot mig och deras motargument har alltid varit : "jag är blatte själv" som om det ger en någon slags rättighet eller "gratis pass" att bete sig problematiskt? Som om era länder inte vart en del av the suffering of black people också? För faktumet är ju så att folkgrupper så som araber, nordafrikaner, personer etc. tillhör en utav de största anti-black communities i hela världen (!) Bådadera har varit inblandade i slavhandel (som började tom innan den europeiska slavhandeln och slutade långt efter) sen har de även en lång historia utav förtryck gentemot svarta människor, varpå de besitter extremt rasistiska kulturer. Racial slurs så som "abed" och "zingi" (betyder "slav") som en använder sig av för att beskriva en svart person, är ord som kastas runt som det vore ingenting. Det är såpass normaliserat och accepterat att en inte ens ser det för det de egentligen är: RASISM. Jag vill att mina rasifierade icke-svarta syskon ska börja rannsaka sig själva. Jag vill att de ska kolla på hur deras länder än idag beter sig gentemot svarta människor och även hur de betet sig gentemot oss och våra kroppar i tusentals år. Jag vill att ni ska inse att ni kan vara både förtryckta men även FÖRTRYCKARE. Jag vill även att ni ska inse att mycket utav den rasism som sker runt om i världen faktiskt också, i själva verket kommer ifrån just ER."
Skrivet utav: Madilynneh M. (nouw.com/melaninputa)
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Är inte du arab? Alltså e du automatiskt rasist

Svar: Min pappa är ifrån Palestina ja, men min mamma är från Gambia.Och nej jag är INTE rasist. Bara för att man är arab betyder det inte att man är rasist, MEN MAJORITETEN av araber är rasister. Precis som européer. Persier. Nordafrikaner. Så nej, du är inte automatiskt rasist. Beror på om du har hjärnceller eller inte för att förstå; ALLA ÄR LIKA VÄRDA OAVSETT HUDFÄRG. Och ta bort anonym i framtiden, om du tror att det hjälper due dum kan fortfarande se din IP adress.
Natalia Jaak Ali

#2 - - Julia M.:

Så sjukt viktigt ämne! Riktigt bra skrivet. Ska checka hennes blogg nu:)

#3 - - Johanna Toftby :

Men shit va sjukt att man inte ens visste om hälften utav det som hon skrivit och ändå är man ganska kunnig inom ämnet rasism. VÄLDIGT viktigt inlägg. Ska ta och dela det på min blogg, eller är det okej för hon som skrev det? Hur får jag kontakt med henne?

Svar: Du kan skriva till henne på hennes blogg nouw.com/melaninputa eller på instagram; melaninputa hon är väldigt aktiv där med
Natalia Jaak Ali

#4 - - madilynneh mojgard:

Svar till Johanna Toftby: Skriv till mig på insta dm :)

#5 - - Emilia Ståhl:

Herregud det är så sjukt vilken värld vi lever i egentligen, och det sjukaste är att man inte ens visste ett skit ang detta? Riktigt viktigt att göra sig hörd och educate people med denna sorters info, viktigt som fan!!

#6 - - Liloo:

Fyy va viktigt stt ta upp sånna här ämnen. You go girl! Hur går det med flytten nu då? Hoppas verkligen du trivs i Stockholm ❤

Svar: Börjar packa nästa vecka osv men hittills går det bra faktiskt. Tack fina du, hoppas verkligen också det❤
Natalia Jaak Ali

Upp